close

Kategorier

More information

Ofte stilte spørsmål



Hvordan oppdatere monitoren?

Det kjører forskjellig programvare (firmware) i PM3, PM4 og PM5, og i PM3 og PM4 er det to ulike versjoner avhengig av når monitoren ble produsert. Man finner sin versjon av PM3 firmware og tilhørende oppdatering her, PM4 oppdateres her og PM5 oppdateres her. Oppdatering foregår via PC ved hjelp av gratisprogrammet "Concept2 Utility".

 

Jeg har oppdatert monitoren men har fortsatt problemer!

Dersom man har forsøkt å oppdatere mer enn én gang og fortsatt har problemer, så kan følgende reset-prosedyre være til hjelp:

  • Hold "Change Units"-knappen inne, samtidig med knapp nummer en og fem på høyre side
  • Ta ut og sett så tilbake batteriet (eller ett av dem dersom to D batterier brukes)
  • Slipp knappene når Concept2 splash screen fremkommer

Hvis det fortsatt ikke fungerer å oppdatere, start PCen på nytt og prøv igjen (eventuelt på en annen maskin eller annen USB kontakt). Klikk her for øvrig PM5 feilsøkingher for PM4 feilsøking, og her for PM3 feilsøking.

 

Hva gjør jeg med dødt batteri?

Det følger et oppladbart batteri med en hver ny PM4 monitor. I en PM3 og PM5 monitor brukes to stk batterier av type D. Ved normal og regelmessig bruk av romaskinen så holdes det oppladbare batteriet ved like og det lades opp. Når romaskinen står ubrukt, så tappes imidlertid batteriet, og dersom romaskinen blir stående lenge ubrukt, så kan batteriet bli "flatt". Flatt, oppladbart batteri kan normalt vekkes til live ved å være koblet til strøm i minimum 24 timer. Dette gjøres ved f.eks. å koble PM4 monitoren, med batteriet i, til en PC ved hjelp av den medfølgende USB-kabelen. PCen må selv være koblet til strøm, være skrudd på og må ikke gå i dvale. Alternativt kan man bytte ut det oppladbare batteriet med to batterier av type D.

 

Hvor finner jeg informasjon om konkurranser?

Vi forsøker å holde en komplett oversikt over kommende konkurranser, både nasjonale og internasjonale, og online utfordringer på våre egne sider. Concept2 sentralt har også sine oversikter over konkurranser og online utfordringer.

 

Hva er forskjellen på Model D og Model E?

Concept2 har laget et utfyllende svar på dette spørsmålet på sine sider. Model E har en større sittehøyde, og anbefales for treningssentre med hyppig bruk, og for de med redusert mobilitet ettersom maskinen kan oppleves som lettere å komme av og på enn Model D. Model D er ellers også laget for å tåle den belastning maskinen får på treningssentre, og egner seg også ypperlig for hjemmebruk.

 

Hvilken modell har jeg?

Concept2 har laget en fin oppstilling av de modellene vi har av våre Indoor Rowers her.

 

Jeg merker ingen forskjell selv om jeg endrer motstanden i viften?

Når spjelet står på 10, så bremser viften kraftig ned som følge av at mye luft slippes inn. Dette gir stor motstand i rotaket. Hvis det har samlet seg mye støv i viften, så forsvinner denne effekten og det kan føles likt å ro med spjelet på 1 og på 10. Løsningen er ganske enkelt å støvsuge viften, den lar seg lett åpne for dette; se "Flywheel opening and cleaning". Mange kan også ha noe å hente på riktig teknikk, det er viktig å få med seg bena og jobbe på riktig måte. Se denne siden for nyttige tips og videoer.

 

Hvilken pulsbelte-teknologi fungerer mot min monitor?

Tabellen under oppsummerer svaret på dette spørsmålet.

 PM5PM4PM3PM2+
PM2
Bluetooth Smart Ja Nei Nei Nei
Bluetooth Nei Nei Nei Nei
ANT+ Ja Ja Nei Nei
Suunto ANT Ja Ja Nei Nei
Polar GymLink/Polar kompatibel Nei Ja. Concept2 kabel med mottaker påkrevd Ja. Concept2 kabel med mottaker påkrevd. Ja. Concept2 kabel med mottaker påkrevd.
Polar W.I.N.D. Nei Nei Nei Nei

 

Jeg bruker et Bluetooth Smart-belte men pulsen vises ikke på PM5?

I motsetning til ANT+ teknologi (som også finnes på PM5), så stopper en Bluetooth enhet (som f.eks. et pulsbelte) å spørre etter tilkoblinger straks den får svar fra en annen enhet. Dersom man har f.eks. en klokke som støtter Bluetooth Smart i nærheten, og denne svarer først på pulsbeltets annonsering, så vil beltet ikke koble seg til PM5. Hvis det ikke er andre enheter i nærheten og pulsen allikevel ikke vises, så kan det skyldes f.eks. dårlig batteri i noen av enhetene, forstyrrelser fra Wifi e.l.

Concept2 kan ikke garantere at alle Bluetooth Smart-belter vil fungere, men det sendes jevnlig inn belter til testing og flere av disse vil kunne støttes gjennom at det lages en oppdatering til monitoren.