Teknikk

Staking

SkiErg Technique 1
Begynn med hender og føtter med skulderbreddes avstand og hendene rett over hodehøyde. Armene skal være bøyd.
SkiErg Technique 2
Trekk håndtakene nedover ved å ta i med magen og ved å bøye knærne. Hold armene bøyd for å holde håndtakene i nærheten av ansiktet.
SkiErg Technique 3
Avslutt taket med knærne lett bøyd og armene utstrakt ned langs lårene.
SkiErg Technique 4
Strekk ut armene oppover og rett ut kroppen for å returnere til utgangsposisjonen.

Klassisk skiteknikk (diagonalgang)


Begynn med en arm hevet og lett bøyd. Trekk ned med denne armen mens den andre armen gradvis heves. Fortsett å veksle med hvilken arm som trekker, og hold armen som trekker noe bøyd, da dette er en sterkere posisjon.

Flere teknikkvariasjoner

SkiErg Technique Variation


Når man er komfortabel med den grunnleggende teknikken, kan man legge til varianter slik som å stå med én fot frem og én tilbake, og deretter bytte. Man kan også prøve å løfte seg opp på tærne i deler av taket slik man gjerne gjør på ski.
SkiErg Technique Variation Wheelshair


Man kan også bruke SkiErg uten å bruke bena for å trene bare overkropp og kjernemuskulatur. På denne måten er SkiErg et perfekt treningsredskap for dem som trener seg opp etter skade i ben eller fot. Dette kan gjøres stående eller sittende i stol.

Grep for SkiErg1

Håndtaket på SkiErg1 (den grå SkiErg produsert fra mai 2009 - juli 2014) ble levert med stropp. Bruk håndstroppen og håndtaket slik som man ville brukt en skistav. La hånden gli opp gjennom løkken og ta deretter tak i håndtaket.
SkiErg Grip