Teknikkvideoer

Roing er en veldig naturlig bevegelse og de fleste tar den fort. Få noen til å se deg ro, og sammenlikne dine kropssposisjoner med de som blir vist i videoen under. Ikke dra for hardt før du er komfortabel med teknikken.

Rotaket

5:42 minutter

Model E Indoor Rower vist i video

Rotaket

Starten av taket

  • Armene er strake; hodet ser rett frem; skuldrene er avslappet.
  • Overkroppen er i posisjonen klokken 13 - skuldrene foran hofta.
  • Leggene er loddrette og ikke presset forbi dette punkt.
  • Tåballene er i full kontakt med fotstøtten.

Selve rotaket

  • Med rette armer og mens overkroppen holdes i posisjonen klokken 13, utøv trykk på fotstøtten og begynn å presse med bena.
  • Når bena nærmer seg utstrakt posisjon, len overkroppen tilbake til posisjon klokken 11 og trekk hendene tilbake til de nedre ribbein i en rett linje.

Avslutningen

  • Bena er utstrakt og håndtaket holdes lett ved nedre ribbein.
  • Overkroppen er i posisjon klokken 11-lett tilbakelent med god støtte fra din kjernemuskulatur.
  • Hodet er avslappet.
  • Nakke og skuldre er avslappet og armene er trukket forbi kroppen med flat vrist.

The Recovery

  • Forleng armene til de retter seg ut.
  • Len overkroppen forover til posisjonen klokken 13.
  • Når hendene og håndtaket er forbi knærne, la knærne bøyes og gli gradvis forover på skinnegangen.
How it works

Hvordan det virker

Kroppsbevegelsen frem til tak, hvor man har en pause i rotaket, er i essens den motsatte av bevegelsen i innsatsdelen av taket. Sett sammen disse bevegelsene i en jevn helhet for å komplettere rotaket.