Råd før første race

Her er en guide som introduserer det å konkurrere i innendørsroing for noen som ikke har gjort det før.

  1. Velg en konkurranse fra vår Konkurransekalender innendørs.
  2. Start å trene. Hvis du har rodd regelmessig så betyr dette ganske enkelt å legge litt mer fokus til dine økter. Hvis du ikke har rodd regelmessig, så er det på tide å starte igjen, gradvis til å begynne med.
  3. Kjenn din dra-faktor. Du kan få vist denne ved å gå til Main Menu, deretter velge More Options og Display Drag Factor. Hvis du deltar i en innendørskonkurranse hvor en datamaskin kontrollerer monitorene på romaskinene, så vil dra-faktor vises under oppvarming - du trenger ikke trykke noen knapper. Ved konkurranser er det ingen foreskrevet spjelinnstilling så man kan sette spjelet hvor man vil så lenge man ikke endrer det underveis i løpet.
  4. Vær uthvilt før konkurransen. Utfør siste virkelig harde økt omtrent en uke før konkurransen så kroppen får tid til å restituere. Få nok av søvn siste uken og ro bare akkurat nok til å beholde godfølelsen. En god økt før konkurranse er å dele opp en 2000 meter i fire deler: en 1000m, en 500m og to 250m. Gjennomfør hver del i konkurransefart og hvil tilstrekkelig mye i mellom. Gjør denne økten tre til fem dager før konkurransen. I tillegg til denne, gjennomfør noen rolige økter på 30-40 minutter. Man bør klø i fingrene etter å få ro hardt når konkurransedagen endelig kommer.
  5. Konkurransedagen: ankom minst en time før man selv skal ro. Tidspunktet for konnkurransen har betydning for når og hva man skal spise i forkant. Hvis man skal konkurrere i lettvekt, sjekk gjeldende regler for å sikre at man kommer til innveiing til rett tid.
  6. Oppvarming: Det er vanligvis flere romaskiner tilgjengelig for oppvarming før konnkurransen. Finn disse og ro i 10-15 minutter (eller varm opp slik man er vant til) før konkurransen. Ikke vær redd for å bruke krefter: det er viktig å være skikkelig varm.
  7. Still inn romaskinen man skal konkurrere på slik man er vant til: juster spjeldet og fotstroppene og sikre at displayet har visningen man ønsker. Hvis det er Venue Race som brukes, så bør man være kjent med hvordan PM Race Display fungerer.
  8. Forbered treneren din: Mange konkurranser tillater at det sitter en koks eller trener ved siden av de som ror, for å motivere og oppmuntre underveis. Gi denne støttepersonen eksempler på hva vedkommende bør si (eller ikke si) for å hjelpe deg. Del løpsplanen med denne personen så de kan hjelpe til å holde denne.
  9. Konkurransen: Ro ditt eget løp. Det vil være mye støy og aktivitet, men det er viktig å fokusere på eget løp. Husk takten din og kom inn i denne så fort startskuddet har gått. Motstå fristelsen å gå ut for fort de første 500 meterene. Det er bedre å avslutte sterkt enn “fly and die”. Det kan være fordelaktig å skrive ned den takten man ønsker å ligge i for hver 500 meter, for å minne seg selv på det.
  10. Gratulerer-du gjennomførte! Sett deg mål for neste år, men ikke start treningen med en gang: du har fortjent litt pause!