Muskler i bruk

Roing og dine muskler

Roing er en koordinert muskelbevegelse som involverer alle store muskelgrupper i kroppen. I det følgende illustreres de primære muskler i bruk under hver bevegelse i rotaket. For en mer detaljert analyse av muskler i bruk, se roingens biomekanikk..

1 Starten av taket

Ved starten av taket (“vannfatningen”) er bena sammen presset og leggen er vertikale. Den trehodete muskelen på baksiden av overarmen jobber med å strekke armene og muskler i fingrene griper om håndtaket. Ryggmusklene er avslappet og magemusklene bøyer overkroppen forover.

Starten av taket

2 Selve innsatsen

Man starter innsatsdelen av rotaket med de kraftige musklene i bena og alle skuldermusklene trekker seg sammen. Mens man jobber gjennom taket, engasjerer biceps til å dra håndtaket mot magen, ryggmusklene arbeider mer ettersom man lener overkroppen bakover, og setemusklene og hamstrings trekker seg sammen for å forlenge i hofta. Når denne delen av rotaket avsluttes, så er nær sagt alle muskler i overkroppen i sving.

Selve innsatsen

3 Avslutningen

I avslutningen så stabiliserer magemusklene kroppen og setemusklene og lårmusklene trekker seg sammen. Biceps og mange av musklene i ryggen trekker seg også sammen for å hjelpe med å holde overkroppen i avslutningsposisjonen og rotere overarmene internt.

Avslutningen

4 Frem til tak

Armstrekkeren presser armene forover og bort fra kroppen. Magemusklene bøyer overkroppen forover og hamstrings og leggmusklene kontraherer mens man ruller ned skinnegangen.

Frem til tak